Selasa, Mac 11, 2014

Teruskan berdoa untuk MH370

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Saban hari berita mengenai kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) terus diperkatakan. Frasa MH370 menjadi sebutan seantero dunia. Mata dunia terfokus kembali ke sebuah negara kecil, Malaysia. Semua seakan-akan bingung. Bagaimana mungkin sebuah pesawat yang membawa 239 nyawa itu boleh hilang dari radar secara tiba-tiba.


Pesawat yang dijangka tiba di Beijing pada pukul 6.30 pagi pada 8 Mac, tiba-tiba terputus talian komunikasi pada 1.30 pagi. Terus hilang dari radar pada 2.30 pagi.


Hilang tanpa dapat dikesan jejaknya sama ada di lautan, udara mahupun daratan. Tika ini pelbagai pemikiran atau persepsi mula timbul. Apa juga kemungkinan atau spekulasi yang boleh diberi? Adakah pesawat ini dirampas oleh puak pelampau? Atau juga meletup di udara tanpa sebarang serpihan walaupun secebis ? Atau tenggelam di laut China Selatan tanpa mahu timbul-timbul lagi.


Logikkah pemikiran sebegini?


Apapun, Sains dan Logik akal perlu diiringi doa yang menjadi senjata. Keep Praying for MH370. Jika masih berada di udara mohon turunkanlah ia. Jika berada di darat, maka keluarkanlah ia. Walaupun ilmu Sains menganalisis itu dan ini, aspek kerrohaniah juga usah dilupa...

Sains dan Rohani sememangnya  dua entiti berbeda, jauhnya beza seperti bumi dan langit. Walaupun jauh, nampak rapat antara satu sama lain.

Kerana? DIA ada.. daripada-Nya kita datang dan kepada-Nya kita kembali.

Tiada yang lebih berkuasa melainkan Kuasa-Nya di sana... Justeru.. teruskanlah berdoa.



P/S: Apabila Logik akal dan Sains mula tiada jalan penyelesaian, bukankah Allah sentiasa ada untuk dijadikan tempat bergantung?




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.