Rabu, Mac 12, 2014

Saya Cikgu

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera..

Situasi 1:

"Salam Dr. bila saya boleh jumpa Dr.. Nak bincang pasal assingments."

Situasi 2:

"Encik Fawiz, encik ada di office? nak jumpa kejap"

Situasi 3:

"Salam Tuan, mohon hantar emel kepada jabatan ini dengan segera untuk penyelarasan"

Situasi 4:

Lepas kuliah, sesi bersalaman. kemudian pelajar saya berkata kepada saya "Terima Kasih Prof."


Macam-macam panggilan yang diberi. Dr, Encik, Tuan, Prof. Saya pula cuma tersenyum kelat. Kalau bab dipanggil Tuan. atau Dr. apatah lagi, Prof. (lagi kelat senyum saya- Segan campur keliru- nampak tua sangatkah saya ini?). Apapun saya selesa dipanggil sebagai CIKGU sebenarnya. Walaupun mengajar di IPTA, namun title guru bahasa itu menyebabkan saya terfikir, apa salahnya dipanggil sebagai cikgu. Gelaran itu tetap melekat di hati.


CIKGU :

Celik
Insan
Kerana
Guru
Unggul


Apatah lagi ibu dan abah saya merupakan seorang cikgu. Suasana sekolah sudah sebati dalam diri sejak dari kecil lagi. Dari kecil saya nampak kelebihan-kelebihan menjadi guru. Dari aspek nampak banyak cuti je.. macam senang je nak buat loan bank. Macam best je kerja ni, kalau lalu di kawasan sekolah atau luar sekolah, pelajar suka menyapa, hormat dan mesra. 


Bila makin dewasa, makin luas pemikiran. Pekerjaan ini tidak menjanjikan cuti yang banyak semata-mata, material yang melimpah, atau dihormati masyarakat. Namun pekerjaan ini memang pekerjaan mulia.


Benar mana-mana kerja juga mulia dan mempunyai kebaikan yang tersendiri. Begitu jugalah dengan profesion pendidik ini. Profesion ini merupakan satu kerja yang mulia seandainya nawaitu kita untuk mendidik itu ikhlas. Seikhlas yang bagaimana? saya sendiri pun tak pasti. Yang penting, rasa itu hanya kita sahaja dapat rasai. 


Teringat juga kata-kata ibu saya, kenapa dia mahu jadi cikgu? Dia cakap- jadi cikgu ini salah satunya kita dapat mengumpul saham akhirat dengan cara paling senang sekali- selagi ilmu yang diajar itu diaplikasikan oleh pelajar. (Insya Allah). Betul juga, jadi cikgu tak akan kaya. Tapi kita kaya anak murid. kaya dengan doa mereka.


Maka? Iltizam untuk mendidik kian jelas.


Saya cikgu. Sampai Bila-bila :)




P/S: Dalam hati saya aminkan sahaja panggilan Dr. dan Prof. ini moga-moga termakbul suatu hari nanti.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.