Sabtu, September 07, 2013

Hakikatnya~

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

''Dia cakap dia tak dapat datang meeting, sebab rasa tak sihat" kata setiausaha kepada pengerusi mesyuarat tatkala seorang ahli panel tidak hadir.


"Maaf Cikgu, saya tak hadir ke kelas minggu lepas sebab terkena demam. Tapi saya tak pergi ke klinik, saya rehat di hostel je" kata seorang pelajar kepada gurunya tanpa memberi surat MC.


"Maaflah tak jawab call, kepala terkena migrain, tidur je sepanjang hari" kata seorang kawan.


Ayat-ayat di atas, seakan klise untuk dijadikan alasan. Boleh jadi benar-benar sakit atau boleh jadi sebaliknya. (alasan semata)

Terfikir- setiap kata adalah doa.. dan kata-kata tanpa rasa bersalah seperti "saya sakit minggu lepas, sebab tu tak dapat hadir.." (hakikatnya sihat walafiat) boleh jadi doa lah kot.

Kalau dapat penyakit betul-betul baru tahu. 

kan?

P/S: Rezeki Tuhan bukan berlandaskan kelimpahan kemewahan wang ringgit sahaja. Kesihatan yang baik juga adalah rezeki.. (kecuali mendatangkan rasa riak dan takbur sehingga mengabaikan Rabbul Jalil- itu bukanlah rezeki, itu adalah istijraj)

:)






2 ulasan:

  1. hahaha..oh..ini blog dr jekyll and mr hyde ko?


    (maafkan saya cikgu kerana tidak menggunakan peraturan tatabahasa yang betul)

    kehkehkehkeh

    BalasPadam

Tulis-Tulis, nanti saya balas.