Khamis, September 05, 2013

Argument yang tidak akan ke mana.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Apabila dikelilingi pelajar yang ada kemudahan wifi ni, facebook, twitter, wechat, dan instagram saya selalu akan ditambah kenalan oleh mereka. Selalunya saya main approve sahaja. Lagipun saya jenis tidak rigid terhadap apa sahaja yang dipost oleh pelajar saya- tujuannya : mewujudkan zon keselesaan masing-masing.  

dan...

Dalam terma lain, saya ni pengajar jenis sporting lah kot. (ha-ha-ha-hambar)

Sebab...

Pelajar nak post emosional kah, mahu post maki hamun kah, ayat jiwang kah atau sebagaimana lazimnya posting yang dibuat oleh para remaja (lepasan SPM yang baru masuk Universiti). Saya akan bersikap begini...

eh.. kisah pulak aku?

Jadi mereka selesa dengan kriteria pengajar yang macam ini kot, sebab tu kalau saya lihat- majoriti pelajar- akan add pengajar yang ok pada sudut pandangan mereka. Kalau jenis yang suka menyinga dalam kelas- saya fikir hanya beberapa kerat sahaja pelajar yang menambah pensyarah sebegini sebagai kenalan. Itupun atas keperluan atau tuntutan subjek. 

Bila selesai menduduki peperiksaan dan memperoleh result- pensyarah itu akan diremove (macam saya pernah buat ya?) Hahaha..

cuma terfikir juga, apabila terbaca post pelajar yang menyumpah seranah pengajar yang mereka tidak suka- sebagai contoh ketika mereka berada di dalam kelas (yang ada kemudahan wifi), selalunya akan terupdate lah twitter melalui telefon pintar masing-masing yang berbunyi :

"Bila nak habis kelas ni?..! bosang ah dengar !@#$% membebel kat depan ni"

atau..

"ha.. start dah show off si !@#%$- mana baldi? nak muntah hijau"

atau...

"Choiii... kejap lagi nak kena mengadap si !@#$%^"

atau...

"Agak-agak lah weih nak tambah assingments, ape ko ingat kitorang ni !@#$% ker?"

atau..

"Soalan midterm si !@#$% macam sakai susah- apa dia ingat kita ni budak PHD ka?"

macam-macam lah yang dipost oleh mereka. Walaupun saya tahu post itu bukan dituju kepada saya, cuma terfikir juga apa akan jadi kalau si pengajar pula post benda yang lebih kurang sama terma ayat di twitter atau facebook tu? contoh:

"Ni Assingments ke sampah?"

atau...

"Esok dah start kerja? nak kena mengadap !@#$% lah pulekkk"

atau...

"Verangan nak dapat A, tapi performance macam level !@#$%"

dan sebagainyalah..

dan perkara ini dibaca oleh pelajar mereka?

Agak-agak apa perasaan dan perkara yang terlintas di fikiran pelajar itu ya?

Mestilah ayatnya akan berbunyi begini...


"BEGINI KE ATTITUDE SEORANG PENDIDIK?"


:)

Kan?





4 ulasan:

  1. Assalamualaikum, singgah dan follow di sini. Jemput ke blog saya pula ya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waaalaikumussalam... terima kasih kerana singgah. :)

      Padam
  2. Balasan
    1. He-he-he. terfikir sahaja.. tak kan lah cikgu nak buat macam tu :3

      Padam

Tulis-Tulis, nanti saya balas.