Ahad, Januari 01, 2012

2012 di UPSI

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Sambutan Tahun Baru disambut dengan rasa berbaur. Agak hiperbola jika saya katakan, sambutan yang penuh berdarah, sedangkan yang berdemonstrasi lebih kurang hampir 100 orang sahaja (mungkin kurang). Agak terkesima juga sewaktu saya memandu menghala ke kolej, saya ditahan oleh polis, di soal siasat mahu ke mana, di Kolej Kediaman pula di soal siasat oleh pegawai keselamatan.

Seperti kekok adanya suasana sebegini di Tanjung Malim. Demi autonomi Universiti. Demi penghapusan AUKU 1971, Demi kebebasan Adam Adli yang akan dibicarakan menjelang 19 Januari nanti.

Saya lihat wall facebook, dipenuhi dengan post-post mengenai demonstrasi sahaja. Saya klik video, terungkai.

Dari penelitian saya, bermula kira-kira jam 2 pagi, mereka berhimpun melaungkan kebebasan akademik. Membawa sepanduk, yang berpurdah pun ada..

Kemudian polis datang bersama FRU, dan terdapat seorang anggota polis (mungkin ketua) cuba berunding dengan ketua kumpulan, pun begitu mereka bertindak di luar kawalan, meminta UPSI membuka pagar. Memanjat pagar UPSI dan mengoncang-goncangkan pagar UPSI.

ketika inilah pihak polis bertindak menarik-narik mereka dan meminta mereka bersurai. (bukannya menyerang tanpa sebarang alasan). Dan, ketika ini berlakunya provokasi, dan berlakunya tolak menolak dan tarik-menarik mereka ke dalam Black Maria.

Ada 1 klinik Pecah pintunya, atas kapasiti dikatakan Safwan Anang, (ketua PMIUM) nazak. Pun begitu, hari ini sudah mampu tersenyum terbaring di atas katil Hospital Slim River... Alhamdulillah..

di laman facebook,

Banyak versi yang dipostkan, tak larat saya nak mengupas lanjut. Ada mata, nilailah sendiri.

Video?

Saya kira, Laman Web Youtube telah disekat di Kolej Kediaman.. (mungkin), hajat dihati mahu berkongsi.. hajat dihati mahu menjadikannya sebagai memori.

Apapun,

Selamat Menyambut Tahun 2012.. moga ada harapan disebalik kejadian.. :)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.