Isnin, Disember 19, 2011

Kerana dirimu begitu berharga.

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.

Bermula Debat Piala Pengetua Kolej Harun Aminurrashid (KHAR) tanpa kemenangan atau pencapaian suku akhir.

Kemudian mengorak langkah di Pentas Debat Keusahawanan UPSI dengan gelaran naib Johan

Akhirnya menjadi Johan Debat Piala Pengetua Kolej Aminuddin Baki (KAB)

Debat, 3/4 dalam hidup? mungkin.






Kolej Za'ba.. baru 1 semester berada di sini, berpisah daripada rakan-rakan Kolej Harun Aminurrashid. Berat hati juga. Terawang-awang dalam minda, boleh menyesuaikan diri tak? boleh masuk tak dengan mereka-mereka yang berada di KZ ini.

Iyalah.. di Kolej lama, kalau lapar.. sms sahaja kawan ajak temankan makan, kedai makan berlambak-lambak di sana. Di Kolej baru? kedai makannya adalah beberapa buah di kafeteria. Kemudian kiosk kecil yang jual jajan. Itu baru bab makan, bab jarak kolej ke kampus belum dikira lagi.

Pun begitu, tatkala saya berada di sini, saya kira.. boleh jadi ada satu perkara yang lebih baik berlaku. Semuanya bermula tatkala JMK Akademik dan Kerjaya KZ sms saya, minta tolong latihkan budak-budak debat di sini. Saya sukar menolak, pertama kali mengenali mereka.. saya lihat mereka ada potensi.

Namun potensi sahaja tak cukup. Perlu ada usaha, perlu ada keyakinan, perlu ada bimbingan. Barulah prestasi seiring dengan potensi.

Alhamdulillah, mereka mudah dibimbing, senang bekerja dengan mereka ini. Yang 'Happy Go Lucky' ada, yang pendiam, yang alim, yang gelabah, yang selamba.. semua ada.

Saya lihat mereka ini jenis menerima sepenuhnya, kemudian mengaplikasikan..

Itu yang penting, menerima dan mengaplikasi. Bukan pending dimana-mana atau tersalah sending. Atau yang langsung parah, tidak mengaplikasikan.

Moga momentum ini berterusan.. Insya Allah..

Apapun.. Selamat Maju Jaya buat Pendebat KOLEJ ZA'BA! :)


P/S: kita akan berasa dihargai apabila ada yang menghargai. ke macam mana?





3 ulasan:

  1. tempat baru, kawan baru dan pengalaman baru.... semoga pahit manis itu menjadi pengalaman berharga.

    BalasPadam
  2. owhh..dia yg latih rupanya..jom amik balik

    BalasPadam

Tulis-Tulis, nanti saya balas.