Rabu, Julai 20, 2011

Harimau

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Apabila Harimau tidak mengaum, jangan disangkakan kucing.


Hari ini saya demam selesema, hidung berair, tersumbat. Geram. Namun, saya kuatkan semangat, menyampaikan ilmu kepada mereka walaupun secebis.


Pertama kalinya Saya mengajar Pendidikan Seni Visual di Tingkatan 1 Ariff. Mengantikan guru asal yang bercuti bersalin. Suarapun sudah garau semacam. Tak kuasa nak menjerit. Kecuali kepada Isyrak. Dia ini wajib saya meninggikan suara, peritnya tekak, hanya Tuhan yang tahu.


Mesti budak-budak ini sudah muak. Asal waktu relief, muka saya sahaja yang masuk kelas mereka. Waktu Bahasa Melayu? Setiap hari ada tercatat dalam jadual,  wajib saya masuk kelas. Jumaat pula Pendidikan Jasmani dan kesihatan, muka ini juga yang masuk mengajar. Umpama ada kimia antara saya dan mereka.


Nak kata saya cikgu serba boleh? tidaklah juga. Subjek PJK dan PSV sahaja pun. Sesiapa sahaja tidak boleh mengajar kan? Lainlah kalau diberi subjek Matematik, mahunya saya meronta-ronta menolak. Yang penting, asalkan saya mampu mengajar perkara itu, saya terima apa sahaja pihak pentadbir bagi kepada saya.


(aku terima sahaja, dan kesilapanku? adalah tidak membantah-minta jauh situasi ini dikemudian hari)


Selesai mengajar,  perlu relief di tingkatan 1Bestari. Pelajar tingkatan ini bukanlah tergolong dalam golongan penjahat. Namun sikapnya yang happening (bagi mereka tapi bising bagi saya) membuatkan saya kadangkala boleh tersenyum dengan lawak mereka, kadangkala saya menyinga.


Sebab demam, saya tiada mood untuk melayan pelajar 1 Bestari. Berhajat untuk menyimpan suara. Namun biasalah, mesti ada yang melaung, menyanyi-nyanyi.


Puas digertak dan dipesan berkali-kali untuk senyap. Kemudian saya suruh mereka keluar solat Asar di Surau. Yang bukan Islam berada di dalam kelas. Suasana bertukar tenang sedikit.


Tiba-tiba Raudatul, pelajar tingkatan 1 Ariff datang ke kelas 1 Bestari. Bertanya tentang kerja rumah yang saya bekalkan  ketika kelas PSV. Saya menerangkan serba sedikit agar dia faham. Kemudian saya bertanya.


"Aik, macam mana kamu boleh tahu cikgu berada di sini?"


"Tadi, saya dengar cikgu menjerit suruh budak-budak ini diam. Jadi saya datanglah di sini" jawab Raudatul


"Oh, ye ke? kuat sangat ke? siapa yang mengajar kamu sekarang, berani keluar kelas yaa.." Saya cuba Mengalih topik.


" Cikgu June yang relief kelas saya, jadi saya mintak izin keluar jumpa cikgu, dia tidak mengajar pun sekarang" Jawab Raudatul.


Saya sekadar tersenyum. Saya terfikir juga, kuat sangat ke saya menjerkah budak-budak 1 Bestari tadi agar diam dalam kelas, sampai budak-budak kelas lain pun boleh mengesan lokasi saya berada.


Saya pun tidak perasan bila masa saya menjerkah budak-budak. Mungkin dengan hidung tersumbat lagi, berat kepala, merah muka menahan panas saya bertindak demikian.


Dan mungkin juga saya tidak kuasa untuk menjerkah budak, tapi bila terpaksa, demam-demam pun suara Rock pasti juga keluar.


Apa pun..


Janganlah menjadi Harimau di dalam kandang, mengaum sahaja kuat, tapi tiada orang peduli. Minta jauh lah situasi ini... :)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.