Khamis, Jun 09, 2011

Nak bercerita mengenai Masa Depan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Tadi borak-borak dengan Musfirah Hasan, kebiasaan budak debat. Keluar malam, melepak di Restoran Mamak adalah rutin. Lagipun di Tanjung Malim, apalah yang ada. Shopping Complex lengkap dengan gelanggang Bowling, Pusat Karaoke, Pawagam? harapan akan wujud dalam masa 2 tahun ini agak tipis.


Kalau ada pun-saya tidak akan terlibat atas 3 faktor:


1) Saya tak suka main bowling


2) Saya rasa berkaraoke itu adalah aktiviti yang memerlukan daya ketahanan mental yang tinggi (saya rasa). sehinggakan saya rasa mustahil untuk saya berkaraoke dengan jayanya.


3) Saya bukan kaki Wayang, apatah lagi di Kelantan, tanah tumpah darah saya, tiada pawagam.


Maka, melepak dan berborak panjang sebegitu memang lumrah. Banyak juga perkara kami bualkan sampaikan satu isu iaitu-perancangan masa hadapan terbangkit.


Saya selalu berangan-angan- Jika sudah bekerja nanti, Di postingkan sebagai guru- di mana?


Saya terbayang 3 negeri sahaja, Kuala Lumpur, Selangor dan Johor. Kepulauan Borneo? entahlah, saya tiada rasa mahu ke sana. Biarpun ibu-bapa beriya-iya mahu saya ke sana-Elaun Sengsara tinggi barangkali.


Kelantan? Insya Allah. Dahulu belajar di sana, nanti bakal mengajar pula.


Semasa zaman  persekolahan  di Kelantan, saya lihat hampir keseluruhannya guru-guru di sekolah saya berkereta besar, berumah tangga banglo. Menyemai angan-angan anak muda untuk menjadi seperti guru mereka. Jangan persoalkan kenapa ramai sangat Budak Kelantan di UPSI. :)


Saya tahu, menjadi guru, Imbuhannya tinggi. Elaun itu, elaun ini dan yang penting, cukup senang untuk mendapatkan pinjaman dari Bank. Beli kereta besar, rumah yang selesa, gajet teknologi terkini,  pakaian dan segala-galanya. Realistiknya, semua pinjaman itu adalah hutang.


Maka? kereta yang bakal dibeli- kereta jenama tempatan sahaja, rasional betapa saya tidak mahu dibebani hutang yang tinggi dan kos penyelenggaraan yang bertimpa-timpa. Kereta besar, Petrol pun banyak digunakan. Lagipun saya optimist, kereta mudah benar susut nilainya.


Rumah, saya tidaklah kisah sangat untuk berbelanja lebih, demi keselesaan. ASET. Untuk membina rumah banglo itu agaklah tidak logik untuk cikgu bujang yang baru posting. Rumah teres, berkembar atau apartment sudah memadai untuk dilaburkan.


Cuma, perabot dan hiasan dalamannya semestinya bercorak minimalist. Lagi kurang perabot yang tidak perlu, lagi saya suka. Saya suka mengemas, cuma tidaklah sekerap mana, lagi kurang perabot, lagi kurang habuk. Cuma kalau yang berfungsi itu dibenarkan. Rumah orang bujang, apalah sangat.


10 Tahun menjadi cikgu?


Kereta sudah bertukar-kepada pacuan 4 roda-jenama import dari Jepun. Ketika itu tidak kisahlah, gaji pun sudah naik sedikit barangkali. Mungkin juga sudah 5 tahun berkahwin dan rumah pun bertukar gaya mengikut pilihan keluarga sendiri. Rumah lama dibeli ketika bujang? sewakan sahaja. Umrah sekurang-kurangnya sudah dilakukan bersama isteri sekali.


Oh ya, sedikit duit gaji itu dipotong ke dalam akaun SSPN anak-anak, senang nanti nak belajar tidak perlu meminjam PTPTN. Kehidupan yang sudah stabil. Mungkin sudah mengenggam Sarjana? Harap-harap.


Itu semua angan-angan manusia. Mahu kehidupan yang stabil dan mampu membahagiakan diri. Itu adalah Normal bagi insan


cuma ada satu persoalan yang timbul. Sebab apa Mahu jadi pendidik?


Menjadi pendidik demi Imbuhan yang melimpah ruah?


Jadi Mana Keikhlasan mu?

:)





Bakal-bakal guru. Moga dilimpahi rasa keiklasan untuk mendidik anak-anak bangsa dan subur mekar  keikhlasan itu bertambah dalam hati setiap hari :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.