Khamis, Jun 09, 2011

Betul ke kamu ini?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


3 tahun yang lalu.


"Betul, kamu mahu jadi cikgu?" tanya cikgu saya tatkala saya memberitahu keputusan UPU saya adalah Universiti Pendidikan Sultan Idris.


Saya tersenyum cuma. Dalam hati, Jadi Cikgu, bulatkan semangat dan tekad, jika inilah jalannya, maka aku redha. Kalau tiada minat sekalipun, boleh dipupuk. Lama-lama bercambahlah minat tu.


Ketika itu saya ada tiga kursus yang saya kira benar-benar serius untuk mendalaminya. Sejujurnya minat terhadap kursus itu bukanlah 100%. Tapi saya kira, lama-lama bercambahlah minat itu.


Kursus pertama, komunikasi media dan massa di USM, kursus kedua, pengurusan perhotelan di UMS, kursus ketiga, pengajian Melayu dan Antropologi di UM. Ya semua kursus berkaitan kemanusiaan, sejajar dengan STPM saya aliran sastera. Jadi mana kursus Pendidikan Bahasa Melayu UPSI?


Sewaktu saya mengisi borang UPU secara online di rumah, biasalah ibu-bapa pun akan sibuk-sibuk juga melihat, dek kerana tiada senarai program pendidikan, maka ibu saya berkata, mintalah UPSI. Mungkin juga dia bekas pelajar MPSI, maka dia berkata demikian. 


Ada deretan 8 kursus yang perlu diisi. Melihat senarai kursus lain, saya pun tidak tahu menahu prospek peluang pekerjaan kursus itu melainkan pendidikan. (ibu-bapa saya guru). Maka saya letaklah satu, Program Pendidikan Bahasa Melayu UPSI. Mendapat tawaran menghadiri ujian Medsi, ibu saya paling gembira, dibeli baju kemeja formal untuk saya.


Saya mengikut sahaja tanpa bantahan. Rezeki barangkali, saya lulus ujian Medsi. Maka bila proses temuduga hampir tiba, dalam seminggu, dua baju formal dibelikan, satu saya beli sendiri- tetapi ibu tidak berkenan, katanya warna terlalu gelap, maka dibelinya baju kemeja yang terang siap dengan tali leher. Pergilah saya bertemuduga. Saya jawab sahaja apa yang mahu ditanya. Seolah-olah itu adalah soalan tipikal. 


Mungkin berkat doa Ibu, harapan keluarga dan Takdir Allah- SMS UPU saya ialah UPSI.


Jika diteliti sejarah sekolah lama saya itu, kebanyakan top student atau best student STPM sekolah itu akan melanjutkan pengajian di UPSI. Adalah satu kebanggaan jika nama kita tersenarai masuk ke UPSI dan  gambar terpampang di Majalah sekolah, papan kenyataan pejabat, bilik kaunseling dan lain-lain. 


Saya bukanlah top student sekolah itu, cuma bila nama tersenarai sebaris dengan pelajar terbaik negeri kelantan yang memasuki Universiti yang sama. Tersenyum Lebar ibu-bapa di rumah. Anaknya  yang Slow Leaners ini akhirnya menjadi manusia normal seperti orang lain.


Namun bagi cikgu saya- Betul kamu mahu jadi cikgu? Mintalah Universiti lain, asyik UPSI sahaja. Seperti Takut benar jika saya terjebak masuk ke profesion itu.


Saya sekadar senyum.. (mungkin juga cikgu-cikgu saya itu bekas pelajar KPLI-minatnya terarah lain). Saya berbisik dalam hati: Minat boleh dipupuk... minat boleh dipupuk..


Tiba-tiba teringat pula sewaktu saya tingkatan 4 dahulu- Ibu tanya, betul kamu nak ambil aliran Sains Tulen?


Saya angguk serius- Kalau susah nak belajar add math pun, boleh juga belajar secara perlahan-lahan. yang penting usaha. (saya memang lemah matematik). Dengan berat hati, ibu merelakan saya masuk tingkatan empat sains.


Hasilnya? Add Math Lingkup, mungkin usaha saya tidak seberapa ataupun saya ini jenis lambat pick up-ketinggalan banyak formula asas:  Pelajar-pelajar seangkatan ke Matrikulasi, saya mendapat tawaran Diploma UiTM, cuma saya mengambil langkah drastik memilih STPM Aliran Kesusasteraan. Ibu memang tidak membantah langsung. 


Apa pun Naluri Ibu mungkin ada hikmah yang tersembunyi. Masuk UPSI, mungkin ada 'sesuatu' bukan?


:)



2 ulasan:

  1. Salam...abg fawiz, jalan cerita kita hampir serupa....takdirNya begitu, semoga kita sama2 jadi guru yang terbaik buat anak2 didik...

    BalasPadam
  2. Salam Wanie: yup takdirnya begitu.. Insya Allah kita boleh mendidik dengan baik :)

    BalasPadam

Tulis-Tulis, nanti saya balas.