Rabu, Mei 18, 2011

Solat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Bagaimana ya mahu menghuraikan di sini? Begini, hari pertama saya datang ke Sekolah itu, saya sudah kebingungan dengan jadual waktu solat. Sekolah sesi petang, menumpang bangunan sekolah lain pula tu. Makanya jadual solat Zohor dan Asar bagaimana aturannya?


Mengimbas kembali ketika  saya bersekolah sesi petang dahulu, Negeri Kelantan. pelajar-pelajar perlu bergegas ambil wudhu di Surau Sekolah, tika Sesi Solat Zohor berjemaah, akan ada guru disiplin lelaki dan wanita turun memantau, lambat-lambat akan dilibas dengan rotan. 


Akan ada ustaz dan ustazah akan turun menjaga pelajar, dan Seorang Ustaz akan melantik bilal daripada kalangan pelajar. Ustaz itu juga akan bertindak mengimamkan Solat. Waktu Asar juga begitu. 


Di sini? saya kebingungan seketika. Kerana jadual solatnya tidak teratur, pelajar tingkatan 1 akan bersolat bila cikgu lepaskan, tingkatan dua dan tiga pun samalah. Akan dilepaskan mengikut arahan cikgu. Kemudian, pemantauan agak longgar, susah mahu menyuruh mereka turun solat.


Puas sahaja diajak, ditarik tangan suruh bersolat, ada yang patuh, ada yang buat lambat-lambat. Ada yang begini: ambil wudhu hampir dua, tiga kali.. kemudian masuk surau, selang seminit keluar pakai kasut.. (saya yang memerhati menggeleng kepala, mahu dimarahi. Tapi, hati.. jika bertekad mahu ponteng, dimana-mana sahaja boleh dicilok lari)


Masa saya melepaskan mereka bersolat, saya memang jaga betul-betul, maknanya saya akan iringi mereka turun ke surau, pastikan semua berwudhu, Akan ada seorang pelajar jadi imam. Susunkan saf berjemaah, pastikan teratur sampai angkat takbir, solat, seterusnya memberi salam. 


Persoalan timbul: Mengapa saya tidak bersolat sama ketika itu?  Jadi Imam?


sukar.. untuk pastikan mereka benar-benar bersolat di belakang (tanpa menganggu kawan-kawan). Perlukan pemantauan. Kadang kala ada pelajar ini pandai-pandai, katanya mahu bersolat tapi keluar poei ontah mano.


Persoalan seterusnya: Kalau begitu? mana guru-guru lain?


Saya kira pelepasan pelajar ke surau adalah atas kebenaran guru kelas ketika itu, kadang kala ada guru lepaskan awal dan kadangkala lewat, maka tidak ada susunan tetap, makanya? Kalau saya seorang sahaja guru ketika itu?


Persoalan Cepumas: Mengapa tidak dibuat aturan solat Jemaah seperti sekolah lama saya?


Penceritaannnya sebenarnya begini. Semasa berbual-bual dengan PK HEM sekolah, baru saya fahami kenapa keadaan begini berlaku. Katanya tidak dapat dilakukan seperti di sekolah lama saya kerana bilangan guru agak kurang, sekolah itu hanya ada 20 orang sahaja guru tetap, ada ketika mereka berkursus, ada kerja lain, maka agak sukar untuk mengawal semua pelajar.


Permasalahan major, keadaan surau, Paip hanya ada empat sahaja, pelajar ada 200 orang lebih. Jadi? mahu berjemaah pun terpaksa menunggu mereka semua mengambil wudhu. Keadaan sudah pasti cukup-cukup makan masa. Faham sahajalah sekolah sesi petang, masa yang singkat amat.


Masalah yang sepatutnya tidak patut wujud: Ada masa mereka main-main dan mencilokkan diri ponteng dimana-mana sepanjang perjalanan dari kelas menuju ke surau. 


Segalanya terpulang kepada hati yang dididik dari rumah.


Saya menerima jawapan itu dengan harapan (setelah melawat bangunan sekolah baru sebentar tadi). Saya fikir, cepat-cepatlah berpindah ke bangunan baru. Agar peraturan berjalan seperti sekolah normal yang lain :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.