Ahad, Mei 08, 2011

Praktikum.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Kembali menulis: Saya kira blog ini sudah dinilai oleh pensyarah saya. (Mungkin.)

Disebabkan Sayang untuk biarkan ianya begitu sahaja, maka saya coretkan sahajalah apa yang saya rasa mahu coretkan dalam blog ini. Insya Allah.

Situasi 1:

Cikgu: Baik, para pelajar, sila buka buku Matematik 3, kita akan buat kiraan darab.

Pelajar 1: Buku apa?

Cikgu: matematik 3..

Pelajar 1: Buku apa?

Cikgu: buku Matematik 3..

Pelajar: 1: Buku apa?

Cikgu: Buku matematikkk 3...

Pelajar 1: Buku apa?

Cikgu: Matematikkkk..

Pelajar 1: Buku apa?

Cikgu keluar dengan hati berdarah...



Situasi dua:


Pelajar 2: Cikgu~! kertas ini nak buat apa?

Cikgu: Buat pembungkus nasik lemak.

Pelajar 2: ........ Cikgu~! kertas ni nak tampal kat mana?

Cikgu: (sambil berpaling muka, tunjuk jari di pipi)

Pelajar 2: ......

Cikgu: Awak jangan tanya soalan yang tidak perlulah (nama pelajar).. sudah banyak kali kot awak tanya soalan yang sama. Setiap kali masuk kelas, soalan sebegini sahaja ditanya.



Dua situasi berbeza, namun berlandaskan pengalaman senior-senior saya yang berpraktikum. (situasi itu saya ingat-ingat lupa, tapi lebih kurang di ataslah)

Apa yang penting Cara mengawal kelas perlu ada, Bukan bergantung kepada rancangan pengajaran harian semata-mata.

Esok saya akan mula berpraktikum di sebuah sekolah kawasan Seremban. Perasaan berbaur sekarang.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.