Khamis, Mei 12, 2011

itu kelas yang pertama.. Ariff

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Masuk ke Kelas 1A, saya melangkah mendaki tangga, tiba-tiba ada perang mulut antara seorang pelajar kelas 2X dengan pelajar kelas 1A. Macam mahu bertumbuk lelaki perempuan pun ada. Sesi itu dileraikan dengan hadiah ludahan daripada pelajar 2X kepada pelajar 1A dan beredar.


Saya masuk dan menghempaskan buku atas meja guru, nasib baik saya bawa kamus Dewan, agak menggerunkan jugalah bunyinya. Semua pelajar terpisut-pisut masuk menuju ke tempat masing-masing, menikus. Saya masamkan muka, kening tebal ini dikerutkan rapat-rapat. (semalam saya sudah bagi amaran kepada mereka, saya ni bila garang sangat menakutkan)


Setelah membaca doa Penerang Hati (mudah-mudahan). Salah seorang pelajar bercakap: Cikgu mahu pergi solat. Belum solat lagi ni.. (Mungkin ingin melarikan diri daripada tembakan saya barangkali.)


Saya bising juga, kerana kalau dikira waktu bersolat tingkatan satu adalah waktu sebelum saya masuk itu, (setelah diselidiki, memang mereka dilepaskan awal untuk bersolat tapi sengaja tak pergi ke surau!) Saya ikut mereka bersolat. Dan Naik.


Pelajaran hari itu adalah Pemahaman. Saya minta pelajar bangun membaca teks daripada buku KBSM. masa yang sepatutnya 30 minit menjadi 17 minit cuma. Sekadar sempat membacakan teks. Sambil-sambil baca teks, saya gabung jalinkan dengan Sains Hayat.


Saya lukis urat-urat pokok: saya cakap jangka hayat pokok dikira berdasarkan urat-urat pokok. Kemudian melukis peta Malaysia kawasan hutan. Tunjukkan populasi hutan di Malaysia. Mereka ternganga. Senyap.. sebab kalau bising, memang saya akan tujukan soalan.


Saya bekalkan kerja rumah dan bagi amaran sambil suruh hantar buku latihan keesokkan harinya walaupun tiada kelas BM. Mereka ada merungut tapi Ada saya kisahkah? Ingat berat buku latihan Pemahaman itu sekilo.


Baik, cara mahu tackle kelas ini? tambahkan Pengetahuan Baru.


Masuk ke kelas 2A, saya fikir cukuplah sekadar dibuat sesi perkenalan hari ini. Minggu hadapan peperiksaan bakal bermula. Saya melangkah masuk, Bising juga, tidak padan dengan kelas A. Paling menarik, ramai pelajar lelaki. 


Ada seorang pelajar perempuan cina ini seakan baru usai menangis.. saya rasa dia dibuli. Sebab ada kertas bergumpal-gumpal koyak atas lantai dan mejanya teralih menyerong dari kedudukan (baru lepas mengamuk barangkali: meja jadi mangsa). Saya buat tidak endah dahulu.


Setelah sampah dikutip dan bertenang. Saya suruh semua keluarkan kertas, tulis biodata diri. Kononnya mahu berkenalan cara baru. Mulut bising-bising juga sambil tulis. Kemudian saya mendekati pelajar cina tadi, tanya kenapa menangis. Dia cakap tidak ada apa-apa, Tidak mahu berkongsi. Maka mahu dipaksa bercerita bukan caranya. Saya sekadar menitipkan pesanan, kalau ada masalah bagi tahu sahaja cikgu.


Kelas A, tapi banyak mulut. Sambil menulis biodata pun masih lagi berborak. Bisingnya boleh tahan, saya meninggikan suara, seakan-akan tenggelam timbul. Saya kutip kertas biodata, saya cakap, bising lagi saya baca apa sahaja kamu tulis dalam biodata ini depan rakan-rakan.. Ada yang senyap (sebab tidak bersetuju) tapi ada yang bising seakan mencabar: baca sahaja cikgu~! baca!


Maka? Saya suruh semua berdiri. Ketika itu Mereka ingat saya mahu keluar kelas. Buat muka macam sedih saya mahu tinggalkan kelas awal. Mereka berdiri.


Saya cakap, masa berbaki 15 minit lagi: bila masa mahu keluar kelas. Saya cakap, selagi kamu bising, kamu tidak dibenarkan duduk. Bising lagi, Semua berdiri luar kelas, lagi sekali bunyi bising, Semua bersila di depan kelas. Alhamdulillah, mereka makan saman. (Kelas 2X? lagi mencabar saya adalah... rasanya.)


Beransur-ansur senyap. Saya mula berceramah dan memberi amaran, saya ini orangnya bagaimana: kalau mahu belajar perlu belajar betul-betul.


Sambil melihat mereka tunduk beridiri, saya bercerita: saya ini kalau bertukar garang, memang garang betul-betul. Kelas 2X pun sudah boleh saya kawal, inikan pula kelas kamu! (ketika itu reaksi muka mereka memang seakan percaya, mungkin cerita saya menghalau pelajar dan melibas rotan di kelas itu tersebar luas barangkali)


menambahkan rencah Saya juga memberi amaran: Apa-apa jua keadaan, saya bagi amaran awal jangan kamu semua cuba menaikkan darah saya~!

Serentak dengan itu, guruh berdentummm...

Oh ada 'Sound Effect' rupanya.. Ngam sangatlah dengan situasi menggerunkan. Agak kelakar tapi saya kekalkan mood.


Selesai 6 minit berdiri, saya suruh duduk. Dan membuat kerja masing-masing sampai cikgu seterusnya datang 

Kelas ini: cara mahu tackle? mendekati pelajar dalam keadaan tegas barangkali.


Kelas pertama namun ragamnya sukar dijangka... SUKAR...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.