Sabtu, Mei 21, 2011

Curang pada Akademik

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Tatkala rakan-rakan seuniversiti bergembira dengan keputusan peperiksaan masing-masing, ada juga yang berduka. Mungkin ada hikmah di sebalik keputusan yang diperolehi. Teruskan rentak Perjuangan. Saya? Alhamdulillah, makin meningkat.


Berbicara mengenai peperiksaan, sekolah tempat saya berpraktikum ini juga sedang menjalankan Ujian Pertengahan Tahun. Semalam, Jumaat yang penuh rahmat, dijalankan Ujian Matematik kertas 1 dan kertas 2.


Saya masuk ke tingkatan 2 Bestari, mengawasi peperiksaan matematik kertas 2. Ada beberapa orang pelajar tengok kiri dan kanan, (sikap tipikal peperiksaan). Saya buat muka serius. Tidak senyum langsung, walaupun sekelumit. Kemudian Cikgu Rohana (merangkap rankan sepraktikum saya, bezanya dia senior saya yang selesai menjalani praktikum semalam) datang mengambil alih tugas mengawas.


Selesai mengawasi peperiksaan kelas 2 Bestari, saya lihat jadual. Baik seterusnya mengawasi tingkatan 2X.


Saya ke Kelas 2X. Kelas ini lagilah teruk. Selesai menjawab dalam masa 10 minit barangkali, masa lain yang terluang? Bising sana sini. Ganggu kawan. Saya sekadar duduk di belakang sahaja. Memerhati. Malas melayan. Makin dilayan, makin galak. Asalkan mereka tidak bising di tahap kronik dan boleh melekat duduk ditempat masing-masing, itu sudah dikira cukup bagus. 


Kalau disuruh diam, senyap, tidur sahaja tatkala sudah selesai menjawab, memang tak akan makan saman. Hobi mereka suka melawan cikgu bukan? makin dilarang, makin dibuat. Makin disuruh bising, makin jugaaa dibuat. Perkara negatif, siapa di dalam kelas itu yang tidak suka?


Perkara ini buatkan saya stress kalau masuk kelas 2X. Selesai mengawasi kelas 2X (walaupun agak caca merba-moga diampuni salah saya) saya ke kantin sekolah. Cikgu Rohana datang dan menyatakan kepada saya:


Tadi akak marahkan Budak 2B sebab ada guna kalkulator. Lepas tu tadi budak-budak kelas 2B mengadu: katanya, Tadi si Sharel (bukan nama sebenar) guna kalkulator Saintifik tapi Cikgu Fawiz Senyum sahaja.


Saya terkesima. Eh, Matematik kertas 2 tak boleh guna kalkulator ke? 

Cikgu Rohana: tak bolehh... (sambil senyum)


Saya tidak tahu pula tidak boleh. Ingatkan boleh guna kalkulator saintifik. Saya berasa agak terkilan juga, ditipu bulat-bulat depan mereka yang berkenaan, main-main sahaja mengeluarkan kalkulator depan saya. 


Satu lagi terkilan: Mereka ini suka cakap belakang, kalau sudah terang lagi berapi budak itu mengeluarkan kalkulator, laporkanlah kepada cikgu yang sedang mengawas. Bukannya cakap-cakap belakang. Kemudian dikatakan saya senyum pula.


Paling terkilan: saya sepatutnya membawa arahan kertas peperiksaan terlebih dahulu, melihat penggunaan kalkulator dibenarkan ataupun tidak. Walaupun subjek peperiksaan itu tidak berkaitan dengan saya. Moga-moga kejadian ini memberi pengajaran kepada saya.


Tindakan saya?: berjumpa dengan cikgu Matematik mereka, menyatakan apa yang berlaku.


Apalah nilai kepada keputusan peperiksaan jika berpaksikan kepada kecurangan akademik semata-mata. Biar result rendah, tapi berkat usaha sendiri Insya Allah  berjaya daripada mendapat result tinggi melangit atas usaha meniru. 




:)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.