Isnin, Mei 09, 2011

Catatan praktikum hari pertama.

Assalamulaikum dan Salam Sejahtera.


Hari pertama melapor diri di Sekolah SMKWP. Saya pergi bersama seorang lagi rakan yang sama-sama membuat latihan mengajar.


1) BEREBUT SUBJEK 

 Tatkala PK 1 bertanya boleh tak mengajar Pendidikan Jasmani & Kesihatan (PJK) dan Pendidikan Seni Visual (PSV)?


Kami berdua cakap, boleh sahaja, tak kisah.

Tatkala ditanya, jadi macam mana nak bahagi-bahagikan ya, siapa yang mahu PJK dan siapa mahu PSV?


Serentak: KAMI BOLEH MENGAJAR MELUKIS!


Akhirnya PK1 menyatakan, biar dia yang tentukanlah.. akhirnya saya mendapat kelas PJK dan mengajar Bahasa Melayu di Kelas yang pertama, manakala rakan saya mengajar di PSV dan mengajar Bahasa Melayu di Kelas kedua. Adil juga tu.


Cuma kelas PJK lebih banyak daripada kelas Major saya.. Saya fikir muka saya sesuai menjadi pelajar Program Pendidikan Kejurulatihan Sains Sukan barangkali, bukan Pelajar Program pendidikan Bahasa Melayu.



2) BERKERETA KE MEDAN PERHIMPUNAN

 Tatkala mahu ke tempat perhimpunan, Pengetua cakap, mari kita pergi bersama ke Dewan Perhimpunan. Boleh saya kenalkan kamu kepada mereka semua.


Kami ikut sahajalah.


Rupa-rupanya Dewan Perhimpunan terletak jauh di bawah sana. Berdekatan dengan padang, pejabat di atas bukit. Perlu menapak turun bukit juga jika mahu ke sana.


Tak sangka pula pengetua berkereta dari tempat parking pejabat ke dewan perhimpunan, mahu ataupun tidak kami naik kereta ke Dewan. Kereta Pengetua.


Setelah perhimpunan.. perlu kembali ke pejabat, dengan kereta pengetua juga.




3) SORAKAN ALU-ALUAN

Sekolah ini, guru lelakinya tidak sampai 20 orang, sepuluh orang sahaja barangkali. Jadi bila diperkenalkan di Medan perhimpunan, Tepukan dan sorakan bertalu-talu daripada pelajar berkumandang.


Terdapat 4 orang Guru Pelatih perempuan yang sudah 4 bulan berpraktikum terlebih dahulu (senior kami juga) menyatakan:


Kamu semua memang 'MELETOPPP'


mungkin juga gender kami lelaki dan berstatus guru baru pula, yang agak kurang di sekolah itu.



4) TERKEJUT SAYA.

Makanan di Kantin agak banyak sehinggakan saya yang kuat makan ini tidak habis. Bukan tidak bersyukur, cuma memang tidak larat untuk dihabiskan.


Kemudian kelas 2C lah yang paling disebut-sebut oleh guru pelatih perempuan, guru-guru dan PK HEM yang jangan dipandang ringan. Tidak hairanlah kelas 2C itu berada berdekatan dengan pejabat HEM. Oh ya, saya mengajar PJK di Kelas 2C. Bakal bertabah-tabahlah nanti.


Setelah makan di kantin sekolah, kami berjalan di koridor menuju ke bilik guru, berjalan sambil berbual-bual dengan guru India yang mengajar Bahasa Inggeris. Ada pelajar perempuan yang berada di koridor sedang 'bergayut' di Telefon Awam.


Guru: What Are You Doing Here??

Budak: Saya call ayah saya cikgu.

Guru: Do you know what time it is? Masa untuk pergi Solat kan? Buat Apa kamu Call ayah kamu sekarang?

Budak: Don't busy Body!


Saya terpana...


Itu sahaja catatan praktikum saya untuk hari pertama :)



2 ulasan:

  1. wah....sgt jeles...bestnyer abg fawiz....semoga menjadi satu permulaan yg baik utk tempoh 4 bulan nie....

    tak sabar nak praktikum jugak

    BalasPadam
  2. Insya Allah.. bakal melalui. Pengalaman tu. berharga. Timbalah ilmu sebaik mungkin di UPSI nanti ya, aneka kemahiran, permainan, seni lukis, geografi, sejarah, pengurusan, jangan ditinggalkan. Nanti, semua tu amat berguna. :)

    BalasPadam

Tulis-Tulis, nanti saya balas.