Rabu, Mac 16, 2011

Yakin biarlah bertempat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Bangun sahaja dari tidur sebentar tadi, perkara duniawi pertama yang saya fikir untuk diselesaikan adalah menghantar borang permohonan kolej. Kerana pada keesokkan harinya saya akan bertolak ke UUM, maka saya perlu menyelesaikan perkara ini secepat mungkin.


Untuk menghantar borang permohonan kolej, perlu disertakan dengan buku 'Sticker'. Buku ini merupakan salah satu syarat kelayakan bagi mendapatkan kolej. Dalam buku ini perlu disertakan dengan pelekat-pelekat aktiviti kolej, tanda kita menyokong aktiviti kolej. Cara mendapatkan pelekat adalah dengan turun padang menyokong aktiviti itu. 


Contoh aktiviti: senam robik, menyangkul rumput (bergotong royong), memberi tin kosong (kempen kitar semula) dan sebagainya. Hipotesisnya, semakin banyak pelekat, semakin tinggi peluang kita untuk mendapatkan penempatan di kolej kediaman.


Sebagai mahasiswa yang cakna, saya cukup sibuk dan tiada kesempatan untuk menceburi bidang aktiviti kolej. Hal ini demikian kerana, debat adalah jiwa saya dan persatuan adalah amanah saya. Maka segala aktiviti saya hanya berkaitan dengan debat dan Persatuan Bahasa Melayu (PERBAYU). 


Jadi, caranya saya hanya mendapatkan cop pengesahan daripada penasihat persatuan sahaja, sebagai tanda saya juga mahasiswa aktif, namun bagi aktiviti universiti bukan kolej semata-mata. Hasilnya saya tetap mendapat kolej. pelekat?, semester ini saya hanya ada satu. Itu pun dari kolej Aminudin Baki, kerana saya menyertai pertandingan Pidato Hari Terbuka di sana. 


klik kepada gambar untuk tumbesaran.



 Jadi sebaik sahaja bangun dan menyelesaikan rutin Subuh, saya mencari buku aktiviti kolej. Sebab saya berhajat untuk ke kampus bagi mendapatkan cop pengesahan daripada penasihat kelab. Puas saya mencari, selongkar dan menyelerakkan barang dalam bilik, buku itu tidak dijumpai. Buntu.


Akhirnya saya menyatakan rasa buntu saya dalam facebook. Ramai juga yang respon. Antaranya Azlina Jamal, pembantu felo kolej bertanya. Dia tanya sama ada saya pasti buku itu ada dalam simpanan?


Saya jawab, ingat-ingat lupa. Tapi selepas itu dengan yakin saya cakap, saya menulis nama atas buku baru itu. Maksudnya sewaktu hari pendaftaran kolej, saya sudah mendapatkan buku itu


Kemudian dia menyatakan, nanti dia akan cuba periksa sama ada buku itu saya sudah ambil daripada pejabat kolej ataupun tidak.


Beberapa minit kemudian, dia menelefon saya, buku itu saya belum ambil lagi, sila ambil di pejabat kolej dengan segera.


Tiba-tiba saya berasa termalu besar :)


P/S: kadang-kadang keadaan tak pasti dan situasi terdesak membuatkan kita dengan yakin memberi jawapan pasti bukan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.