Sabtu, Mac 12, 2011

Susah sangatkah?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Saya baru pulang dari menukar minyak hitam kereta. Ketika pulang, hujan telah turun dengan lebatnya di Tanjung Malim. Sangat lebat, sehingga jalan raya menjadi berkabus. Suasana sejuk dan berangin dengan bunyi deruan hujan adalah perkara biasa. Maka saya cepat-cepat menghala ke Kolej untuk sampai cepat ke rumah.



gambar di kampung saya, ketika hujan gerimis.



Sebelum saya pulang, saya mendapati meter petrol sudah sampai di paras kritikal. Sebelum keadaan menjadi kronik, saya terpaksa memandu kereta dari bengkel di Taman Bernam ke Stesen Minyak Petronas Tanjung Malim. Untuk ke sana, saya perlu membuat pusingan U. Hujan semakin menggila, saya terus membuka lampu kereta, sebagaimana saya pelajari dalam kelas memandu.



Semasa mahu membuat pusingan U, saya mendapati masih ada kenderaan yang tidak peka akan kepentingan untuk membuka lampu kenderaan tatkala hujan. Jika hujan gerimis seperti dalam gambar di atas, tidaklah saya ambil kisah. Namun jika hujan lebat? keadaan berkabus, sehingga penglihatan terbatas, bukankah keadaan itu agak berbahaya?


Pembukaan lampu kenderaan adalah sebagai isyarat kepada pengguna lain agar mereka lebih berhati-hati dan menandakan ada kenderaan berdekatan dengan mereka. Namun di sini, saya lihat kesedaran mengenai pemasangan lampu kenderaan masih lagi kurang. Maka saya terpaksa membuat pusingan U dalam keadaan yang sukar, dek kerana penglihatan yang terbatas dan juga mereka yang tidak mempunyai kesedaran untuk membuka  lampu kenderaan ketika hujan lebat di siang hari. :)


P/S: Membuka lampu kenderaan tidaklah sesusah membuka pemetik api untuk merokok ketika memandu bukan?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.