Khamis, Mac 17, 2011

Sila kesali

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..


Saya ini Orang Melayu, berdarah Melayu, mengamalkan adat-adat budaya keMelayuan. Tetapi saya bukanlah ahli PERKASA yang menyokong ketuanan Melayu secara kritikal. Walaupun ada Layu dalam Melayu, saya tetap berbangga menjadi saya seadanya.


Di Hari yang Mulia ini saya sebenarnya bukanlah mahu memperkecil-kecilkan bangsa Melayu, cuma saya mahu bermuhasabahkan diri saya dan kamu juga.


Selalu orang tanya dalam Melayu ada apa? mereka jawab ada subsidi. Saya terfikir juga apa perkaitan subsidi dengan orang Melayu? tapi saya malas jawab sekarang, bukan kerana saya dangkal fikiran untuk menjelaskan perkaitan itu, cuma saya fikir blog ini bukanlah tempatnya untuk saya memberitahu perkaitan subsidi sengan orang Melayu. Ataupun mungkin juga saya adalah seorang Pemalas. Sila kesali. (Melayu seringkali dikaitkan dengan sifat Malas, bukan?)


Apapun perlu diterima kenyataan. Sejak dahulu lagi, Melayu memang selalu bertongkat, tapi tongkat itu kadang kala memakan diri sendiri. Menjadikan mereka malas, manja dan layu. Oh ya kenapa saya terdetik mahu bercerita mengenai Bangsa-bangsa ini.


Tadi, saya baru pulang daripada bengkel kereta. Rupanya bumper kereta Myvi kepunyaan Tunang Timbalan YDP MPP UPSI sesi terbaru ini telah jatuh ke bawah. Saya pun tidak tahu mengapa keadaan itu terjadi. Pada masa itu, Kakak Shaiha (mantan timb YDP itulah) ada hal di kampus barangkali, maka dia meminta tolong Nina (junior saya) untuk membetulkan bumper kereta itu.


Nina pula meminta jasa baik Noraini Ahmad (bukan ahli Parlimen Parit Sulong sekarang walaupun nama mereka sama) untuk menemaninya ke bengkel. Dalam Fikiran Mereka barangkali, "Tahu sahajalah kalau perempuan ke bengkel kereta, mungkin akan diketuk harga dua kali ganda. Atau berlaku kesalah fahaman mengenai perkakas yang perlu dibaiki".


Maka Aini meminta saya menemani mereka. Atas kapisiti lelaki lebih mengetahui hal kereta. Padahal saya juga lebih suka membelek laman sesawang terlebih dahulu untuk mencari maklumat tentang kereta sebelum ke bengkel.


Dalam kereta, saya berkata kepada mereka bahawa saya lebih suka bengkel dimana taukehnya Cina berbanding Melayu. (nampak bukan? masalah Melayu ini dia suka condenm bangsa dia sendiri).


Namun saya ada rasional tertentu menyatakan sedemikian rupa, saya ini telah melalui pengalaman luas dalam perihal berurusan dengan (sesetengah) orang Melayu, Selain tidak menepati masa, janji dan waktu, saya juga lihat bahawa mereka suka melengah-lengahkan perkara.


Pernah untuk membaiki sebuah kereta, dia bilang memerlukan masa dua tiga hari, sedangkan kerosakan itu boleh dibaiki dalam masa setengah sehari. Katanya ada banyak kereta untuk diperbaiki, kena ikut giliran. Masalahnya perkara ini tidak sepatutnya timbul sebenarnya.


Pasal apa? pasal ada pomen kereta ini mempunyai hobi yang eksotik, seperti menjerat burung ketitir di bukit pada waktu petang. Ada yang berehat minum di kedai kopi berlama-lama sambil bermain dam haji dan sebagainya. Jadi hal kecil pun tidak akan beres dalam masa seminit tahu? dan Kalaulah benar begini mentalitinya, bagaimana Bangsa itu mahu maju?


Maka, dipendekkan cerita Nina membawa Myvi itu ke sebuah bengkel cina di Taman Malim yang setentang dengan dewan kuliah UPSI Taman Bernam. Setelah saya berunding harga dan menyelesaikan sesi pertanyaan, Tauke cina itu terus membaiki kereta itu dengan segera. ya dengan segera. kos baik pulih pun murah.


Kemudian tauke itu meminta saya mencari 5 batang skru yang agak pelik bentuknya di sebuah kedai alat ganti kereta bagi mengukuhkan lagi bumper Myvi itu. Oh ya saya lupa nama skru itu, (lihat? baru sahaja tadi menyebut nama skru depan tauke, sekarang sudah lupa. Melayu Memang Mudah Lupa). Kedai alat ganti kereta itu terletak berhampiran, dan taukeh kedai itu berbangsa Cina juga. Lihat lagi, Cina boleh maju kerana mereka saling bantu membantu bangsa mereka. Meningkatkan ekonomi bangsa.


Jadi? saya memang mahu membantu bangsa Melayu, mahu membeli belah di kedai mereka, tapi mereka sendiri tidak mahu bantu saya. Dan secara mantiknya, mereka sendiri tidak membantu diri mereka sendiri sebenarnya. Sila kesali.


P/S: No Racism here. (lihat? berbahasa Inggeris pula tu)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.