Ahad, Mac 06, 2011

Lasykar Pelangi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Dalam penulisan sebelum ini, Saya pernah menyatakan akan bercerita mengenai pembacaan sebuah novel untuk penulisan tugasan ilmiah saya. Baiklah pada permulaannya saya memilih Novel Julia, namun atas beberapa sebab tertentu, saya menukar tajuk di saat Akhir. Mungkin disebabkan saya tidak menjumpai Novel tersebut di perpustaakan. Saya memilih Novel Lasykar Pelangi, karya Andrea Hirata.




gambar sekadar hiasan.




Bagi saya, Novel Lasykar Pelangi sememangnya sarat dengan mesej yang berkualiti dan mampu membawa kita menerokai perspektif yang berbeza mengenai pendidikan di sebuah sekolah yang agak serba daif namun masih mampu mendapatkan kejayaan unggul hasil daripada kreativiti mereka.


Ianya berkisar mengenai Ikal dan 9 orang rakannya yang diberi nama Lasykar Pelangi oleh guru mereka iaitu Bu Mus, atas kesenangan mereka terhadap Pelangi. Biarpun Sekolah Muhammadiyah agak kekurangan dari segi fasiliti, namun ianya kaya dengan kasih sayang, ilmu yang bermanfaat dan ikatan persahabatan. Maka adalah tidak menghairankan apabila mereka mampu menewaskan sekolah elit lain seperti Sekolah PN, kerana mereka mempunyai iltizam yang tinggi.


Bagi saya buku ini agak menarik untuk dibaca, biarpun pada permulaannya saya agak keberatan untuk membacanya. Hal ini mungkin disebabkan sifat saya begitu teliti, sedangkan penceritaan buku ini agak ringan bagi saya. Saya memerlukan penceritaan yang spesifik mengenai sesuatu perkara, yang boleh membawa saya merasai apa-apa sahaja yang ingin diceritakan oleh pengarang. Maka bagi saya, penulis yang mempunyai daya kreativiti sebegitu adalah Shahnon Ahmad.


Walau bagaimanapun, itu adalah pendapat saya sahaja. Ianya adalah relatif. Buku ini tetap menarik untuk dibaca, untuk mengkaji tahap sosiobudaya masyarakat Indonesia yang agak berbeza dengan negara kita Malaysia. Apa pun, tugasan ilmiah saya telah berjaya disiapkan pada masanya. Alhamdulillah. :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.