Sabtu, Februari 26, 2011

Cikgu Shida :)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

*penulisan ini adalah salinan daripada blog pertama saya: LIFE LIKE THIS.


Sebelum ini ramai sudah orang heboh-heboh mengenai Cikgu shida. Saya langsung tidak pernah klik play video-video cikgu shida Parit yang diupload oleh kawan-kawan saya dalam Facebook ketika itu. Memang tidak pernah.


Bagi saya mana mungkin dia itu adalah seorang guru bukan? mungkin dia seorang lelaki sahaja yang hanya mahu mencari publisiti murahan. Lelaki yang menyamar sebagai guru perempuan (pada fikiran saya ketika itulah.) Saya pun jenis malas melihat orang miming suara penyanyi-penyanyi lain. Miming sahaja pun, kalau suara sebiji sama okay lah juga.


Kemudian saya bergerak dari satu blog ke satu blog. Saya tahu saya sudah agak ketinggalan membaca mengenai cikgu Shida. Apa pun, kemudian saya terjumpa cerita sebenar mengenai Cikgu Shida ini. Rupanya Dia memang seorang perempuan, Nama sebenar dia ni Roshida binti Aziz, mengajar di sekolah kebangsaan Pulau Padang, Bota Perak. Mengajar Bahasa Inggeris. Mengikut Pembacaan saya, dia ini pandai mengajar Bahasa Inggeris.


kemudian saya terlihat klip video buatan dia sendiri mengenai miming educational. Dalam akaun youtube beliau. Amat menghiburkan, untuk dijadikan set induksi pun boleh. Budak-budak sekolah pasti mahu belajar lagi jika dapat tengok cikgu dia 'sporting' macam tu.


Oh ya, selain miming educational, dia ada juga video mengenai aktiviti-aktiviti di sekolah, mikroteaching dan lain-lain. Bukti? sila klik. My pupils and I, Untuk kenangan Hari Tua.


Bakat dia memang terserlah, Kalau saya buat video ini? pengsan budak nak tengok barangkali. Bakat cikgu shida memang ada untuk menarik budak-budak belajar Bahasa Inggeris. senang cerita, dia ada kelas tersendiri lah. Tapi bila video dia tersebar dalam facebook, sehingga wujud pelbagai fanpage mengenai cikgu Shida, (ada yang mengutuk dan ada yang suka), dia makin menjadi-jadi nampaknya.


Video miming lagu tidak perlu, rakam dalam bilik tidur pula tu. (berdasarkan perabot seperti katil dan meja solek), berpakaian entah apa-apa, solekan pun macam-macam sampai jadi lelaki pun ada, pakaian macam pak arab, dengan topi ahli sihir lagi. Saya rasa adalah sayang jika dia terhumban dalam publisiti sebegini.


Walaupun dia tidak kisah, tapi orang ramai ambil kisah. Lebih-lebih status dia sebagai guru bahasa Inggeris. (mengajar budak sekolah rendah pula tu). Saya dengar, dia jadi sebegini disebabkan dia kecewa. Ya, kecewa putus tunang. Putus cinta amat menyakitkan, putus tunang? siapa yang tahu.


Maka kekecewaan ini melarat sampai dia jadi sedikit senteng barangkali. Kalau kamu ada perasaan, (perasan), kebanyakan video-video miming terawalnya adalah mengenai kekecewaan bercinta, kemudian baru melarat-larat kepada kemengarutan (mungkin memenuhi permintaan peminatnya). macam lagu Waka-waka nyanyian shakira, lagu Yank by wali band. Agak kurang ilmiah sedikit lah. Walaupun dia agak manis orangnya. (ketawa)



Saya tidak tahu nak ulas apa lagi, pandailah dia hidup di dunianya. Sama-sama berdoa dia akan sembuh dari kekecewaan. Titik.










P/S: Celik Insan Kerana Guru Unggul = CIKGU.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.