Isnin, Februari 07, 2011

simpanan sahaja

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Saya terpilih untuk mewakili UPSI dalam pertandingan Debat Perdana Integriti 2011. Pertandingan ini akan diadakan di UUM. Antara yang terpilih bersama saya ialah Noraini Munawar, Hisyam Asim dan Noraini Ahmad. Sebagai pasukan, kami perlu mencatur posisi masing-masing untuk melihat siapa yang akan bertanding dan siapa yang akan menggalas posisi simpanan.


Saya dipilih untuk menjadi simpanan. Pada kebiasaannya mentaliti manusia, posisi simpanan tiada fungsi dalam pasukan, simpanan hanya goyang kaki ataupun simpanan adalah penempel. Sepanjang sejarah hidup saya yang bergelumang dalam dunia perdebatan. Termasuk Debat Perdana Integriti edisi 2011, ini adalah kali kedua saya menjadi simpanan dalam pasukan.


Yang pertama adalah Arau Open Public Speaking & Debating Championship dan yang kedua debat Perdana Integriti ini. Sepanjang saya memengang portfolio simpanan, saya cuba memberi fungsi yang terbaik ke dalam pasukan.


Bukan sekadar  memberi, mengedar kertas atau menjaga masa semata-mata, saya cuba menjana idea bagi pasukan. Keadaan ini memberi proses timbal balik. Maka simpanan itu pasti bukan kerusi kosong semata-mata.


ketika memengan posisi kedua dalam pasukan



Dalam proses kuarantin. Tempoh 30 minit itu merupakan tempoh yang mempunyai tahap tekanan yang tinggi. Hal ini demikian kerana jika kita tidak ada persediaan yang rapi, maka 30 minit tersebut dirasakan tidak cukup. Maka tugas simpanan adalah untuk mengatur siapa yang membuat konsep, membuat hujah dan mencari fakta kes dengan cepat dan efektif. Dalam keadaan ini, minda yang cerdas dan bahasa tubuh sangat penting.


Saya bernasib baik kerana  mendapat pasukan yang memahami minda, tulisan dan gerak badan saya. Maka proses kuarantin saya harap tidak akan memberi kesan kepada emosi dan momentum kami kelak.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.