Khamis, Februari 03, 2011

Laras Bahasa Debat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Saya teringat kenangan ketika saya mewakili Universiti dalam Pertandingan Debat Diraja edisi 2010. Kejohanan ini merupakan kali kedua saya mewakili UPSI untuk Pertandingan Debat Diraja. Waktu Pertama kali saya mewakili UPSI adalah kejohanan debat Diraja edisi 2009 di Universiti Malaya (UM), iaitu mewakili Pasukan Muda 1 UPSI. Untuk kejohanan kali ini saya mewakili Pasukan Utama 2 UPSI. Kejohanan Debat Diraja ini di adakan di Universiti Tun Hussien Onn (UTHM), Batu Pahat, Johor pada 17 Disember  yang lalu.



Faizal, Ihtifazudeen, saya dan Noraini



Pasukan Utama 2 UPSI diwakili oleh Faizal (perdana Menteri/Ketua Pembangkang), Ihtifazudeen (simpanan), Saya (Timb.Perdana Menteri/ Timb Ketua Pembangkang) dan Noraini (Menteri Pertahanan/menteri kedua pembangkang). Peristiwa menarik saya ingin coretkan mungkin tidaklah mempunyai unsur humor yang menggila. Tapi agak menggelikan hati juga.


1) Ketika bertemu pasukan UTeM

-Nak menangis saya tengok yang ketiga di seberang sana. (kata faizal kepada pembidas pihak lawan yang tersekat-sekat nafasnya macam nak menangis)

-Mereka bukanlah pendebat tapi lambakan, (kata Faizal ketika menggulung, lambakan apa? saya pun tidak tahu)


2) Ketika bertemu pasukan USM

- Tuan yang di Pertua Dewaa.. (kata menteri pertahanan USM, sepatutnya Tuan Yang di Pertuan Dewan)

3) Ketika bertemu pasukan UMT

- Disebabkan mereka terlalu tamak, maka kami tampil berlawan secara anak jantan dengan berbekalkan kertas kosong! walaupun ada sekuntum bunga di meja kami. (kata Faizal ketika bangkit selaku ketua Pembangkang)

- Respon kepada bidasan pihak pembangkang mengenai Industri Kecil besar Sederhana (IKS), katanya ada jualan daripada seorang pengusaha IKS kepada 5 orang Kampung, Tuan Yang di Pertuan Dewan, kalau setakat 5 orang, saya fikir Itu bukan jualan, itu sedekah! (kata Perdana Menteri UMT ketika menggulung).


4) Ketika bertemu Pasukan UMS

- Tuan yang Dipertuan Dewan saya kira usul pada hari ini berbunyi Keranamu ASEAN, Myanmar lebih bermakna, namun disepanjang penghujahan pihak kerajaan di seberang sana, mereka bercerita mengenai Kelebihan yang terdapat di Myanmar dan seterusnya memberi sumbangan kepada ASEAN. Maka saya kira mereka menjunjung usul Keranamu Myanmar, ASEAN lebih bermakna. Bukannya Usul asal seperti yang digagaskan oleh Perdana Menteri yang bulat orangnya diseberang sana. (bidas Aini.)


Begitulah sedikit sebanyak coretan yang saya ingat mengenai Pertandingan Debat Diraja 2010. Laras Bahasa Debat sangat tajam dan penuh retorik. Namun itulah seni perdebatan. :)


Oh ya, pasukan Muda UPSI berjaya ke peringkat separuh akhir, manakala pasukan utama menang 3 daripada 6 saringan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.