Ahad, Februari 06, 2011

Bahasa eeeewwwwwww



Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Sahabat saya Nuraini Munawar telah memberikan 'link' video ini kepada saya. Apabila melihatnya saya kira ianya sangat bermesej walaupun agak bersahaja dan santai. Topiknya mudah iaitu bahasa eewwww. Sebelum itu dia telah memperkenalkan pelbagai laras bahasa seperti Bahasa Rempit dan Bahasa Comel yang wujud dalam persekitaran kita.


Oh ya, figura yang terdapat dalam video di atas adalah Anwar Hadi bin Azman, lahir pada tahun1990, berasal dari Alor Star, kedah dan sedang menuntut di IPGM Pulau Pinang, bakal menjadi guru Bahasa Inggeris. Pada 10 Februari ini bakal terbang ke Sydney, Australia bagi melanjutkan pelajaran di sebuah Universiti di sana.


Kembali kepada topik, mungkin beliau melihat pelbagai laras Bahasa Melayu telah dievolusikan dan dijadikan fenomena dalam aplikasi sistem pesanan ringkas, aplikasi 'chatting Yahoo Messeger' dan sebagainya. Contoh yang nyata dan jelas adalah Bahasa Eeeewwww.


Berdasarkan video, Anwar Hadi telah menyatakan bahawa bahasa eeewwww tidak mungkin digunakan untuk menjimat ruang dalam sistem pesanan ringkas (SMS) kerana bahasa ini telah mengalami beberapa proses pertambahan beberapa huruf. Contoh yang saya dapat ambil melalui pengalaman saya sendiri:


Nya = Nyeww

lah = larh

itu = too/ itew

Betul = BetooL

Kita = Kiteww


Bahasa Comel? Tidak sama sekali. Bagi Anwar Hadi, bahasa itu sebenarnya sukar untuk disebut. Cuba anda sebutkan perkataan di bawah dengan kuat:


Ah, mencik aq do cmni, ad mbr lmew tgu lmew glew x aprv2 gk aq.


melihat beliau menyebut perkataan itu pun seksa macam tercekik tulang bukan ? sangat tidak comel. Dan secara sinis Anwar Hadi mengeluarkan teori bahawa golongan sebegini mungkin kehilangan beberapa huruf di atas papan kekunci (key board) komputer ini. (Saya pun tersenyum sahaja apabila beliau menyatakan teori tersebut)


Di akhir video, beliau menegaskan bahawa pandangan dan kritikan mengenai Singkatan perkataan (short font) tidaklah dikisahkan sangat kerana beliau mengakui sendiri turut menggunakannya, (malahan saya pun menggunakan singkatan perkataan bagi menjimatkan ruang.) Namun apabila Bahasa eeewww timbul, baginya itu adalah perkara yang tidak sepatutnya berlaku kerana telah memalukan Bahasa Melayu.


Apa pun saya sangat suka pandangan Anwar Hadi kerana fenomena Bahasa Eeewwww terlalu berleluasa digunakan dalam kalangan remaja lebih-lebih lagi pelajar sekolah. Benar, sememangnya tugas cikgu Bahasa Melayu untuk memperbetulkan atau mengajar mereka dengan betul.


Namun apabila praktikaliti Untuk Bahasa Eeeeewwww ini digunakan secara konsisten melalui telefon bimbit dan Chatting, adakah ini tugas guru untuk memantau mereka 24 jam? saya katakan tidak. Semua bergantung kepada kesedaran kita untuk berbahasa dengan baik.


Anda suka Pandangan Anwar Hadi? kritikan membina dan analisis beliau? Ini facebook beliau. dan ini blog beliau. Silalah melawat sekali sekala, mencari idea dan berkongsi pandangan.




6 ulasan:

  1. oo... dah ada istilah untuk bahasa sebegini ya...
    baru pertama kali tahu...

    BalasPadam
  2. cikgu Normah: ada macam-macam nama selagi tak termaktub dalam dewan bahasa dan pustaka, terpulang kepada kita nak pilih nama bahasa yang mana satu :)

    BalasPadam
  3. baru sempat tengok video tersebut.... menarik. saya ingin kongsi di blog saya...

    BalasPadam
  4. Cikgu Normah: silakan, memang video itu dibuat untuk perkongsian pandangan kepada kita. :)

    BalasPadam
  5. dari dulu saya nak buat entri pasal ni tapi tak terbuat-buat..hehe..bahasa ewww rupanya ye

    BalasPadam
  6. cikgu naman: rasenye dah boleh buat kot. ;)

    BalasPadam

Tulis-Tulis, nanti saya balas.