Rabu, Februari 23, 2011

Alasan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Saya ini bukanlah jenis mudah menerima alasan. Lebih-lebih lagi alasan yang klise dan membuat saya termenung panjang. (sebab alasan itu macam tidak perlu jadi alasan pun). Namun seringkali juga dalam setiap tindakan pasti akan ada alasan yang mahu ataupun tidak terpaksa diberi. Mungkin boleh menjadi landasan untuk escapism ataupun boleh ianya adalah alasan konkrit seiring dengan tindakan.


Berikut beberapa alasan yang sangat klise dan boleh dijawab dengan mudah.


SITUASI 1:


Kelas jam 2 petang: semua pelajar dah ada dalam kelas, kecuali dua orang pelajar


Pelajar: Maaflah puan, terlewat masuk kelas. Solat Zohor tadi.


Pensyarah: Habis?? kau ingat aku Kafir??



-Sangat kasar tapi amat bermakna. Mengapa anda boleh datang lewat ke kelas sedangkan  pelajar-pelajar Islam lain pun bersolat Zohor sama seperti anda?

Peristiwa di atas ini Sudah lama Noraini Ahmad bercerita kepada saya. Pensyarah itu naik angin sebab pelajar itu selalu lewat barangkali. Lagipun pensyarah itu sedang hamil ketika itu. Dimaafkanlah kekasarannya.


Noraini Ahmad




SITUASI 2:



Pelajar: Tahniah sebab menang Kerusi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP). Harap dapat tunaikan manifesto dan janji-janji kepada mahasiswa dengan baik dan menjalankan amanah dengan penuh cemerlang.


Mpp: Huhuhu.. Jangan bercakap begitu, saya dah semester 6. Saya harap barisan mpp lain dapat meneruskan legasi, sebab semester depan saya akan berpraktikum di Sekolah. Entah sempat atau tidak tanggungjawab itu. Jangan menggalaskan harapan tinggi sangat kepada saya. Nanti tidak tergalas nanti.


-Jawapan sebegini membuat saya terpana. Sudah anda menang bukan? jangan jadikan praktikum sebagai tiket atau alasan untuk melepaskan diri. 


Salahkah menjawab sebegini: Biarpun akan berpraktikum semester depan, dan tiada di UPSI, saya akan berusaha sedaya upaya untuk meneruskan amanah tersebut. Insya Allah.


Itulah jawapan yang seeloknya, dan bukannya taktik melepaskan diri sebegitu. Memalukan!


Jika sudah tahu tidak dapat menggalas tanggungjawab. Elok jangan masuk bertanding.


P/S: 


Alasan: tidak dapat hadir kerana ada assingments (tugasan) yang perlu disiapkan?


Jawapan: Habis? ingat saya tiada assingments?? Dia fikir Saya ini pegawai kebajikan barangkali. 





2 ulasan:

Tulis-Tulis, nanti saya balas.