Jumaat, Januari 28, 2011

Petikan terbaik.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Tatkala saya menerokai laman maya, saya terjumpa sesuatu yang menarik untuk dikongsi. Saya sedar bahawa saya masih tertakluk kepada Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU 1971), namun saya bukanlah mahu bersikap kepartian, berpolitik dan sebagainya.


Cuma saya tertarik dengan frasa-frasa yang dicedok daripada laman sesawang tersebut. Isinya mudah, ia bercerita mengenai frasa-frasa Bahasa Melayu yang mungkin disalah guna oleh seorang pemimpin bukan Melayu. Mungkin kesalahan ini boleh dimaafkan disebabkan beliau tidak sengaja. Mungkin juga boleh dimaafkan kerana kesalahan ini sengaja diperbesarkan sehinggakan menjadi satu elemen dakyah politik seperti artikel pendek di bawah.


Klik gambar untuk tumbesaran yang lebih baik.


Saya fikir artikel seperti di atas boleh juga menjadi sindiran sinis tapi tipikal untuk seseorang pemimpin. Maka kita hendaklah berbahasa dengan elok. Bahasa Melayu bahasa Kebangsaan, perkara yang boleh dipelajari bukan?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis-Tulis, nanti saya balas.